Emergency situation in Ukraine. How will life of citizens change?

25
03.2020

Оксана Дурова

юрист АО Legal Strategy

 

25 березня Кабінет міністрів України у зв'язку з пандемією коронавірусу COVID-19 запровадив режим надзвичайної ситуації на всій території України строком на 30 днів – до 24 квітня 2020 року. 

В розумінні Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація – це обстановка на окремій території, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена епідемією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю та здоров’ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків.

Введення режиму надзвичайної ситуації є констатацією її виникнення на території України та покликане ліквідувати і мінімізувати її негативні наслідки. Аналіз та оцінювання обстановки на території держави в період надзвичайної ситуації здійснюється з метою визначення оперативних профілактичних та інших термінових заходів щодо захисту населення України.

Наразі режим надзвичайної ситуації було введено, аби посилити координацію всіх державних служб, задіяних для протидії поширенню хвороби коронавірусу.

У свою чергу, для населення України введення надзвичайної ситуації означає:

  • продовження карантину до 24 квітня 2020 року (закриття освітніх та державних установ); припинення авіасполучення та закриття кордонів з іншими державами; припинення роботи громадського транспорту місцевого та міжрегіонального значення);
  • продовження дії обмежувальних заходів (обмеження роботи торговельних та розважальних центрів, об’єктів торгівлі, крім продуктових магазинів і аптек; заборона спортивних заходів; заборона проведення масових заходів);
  • дезінфекція об’єктів та територій, санітарно-гігієнічні протиепідемічні заходи;
  • інформування населення про необхідний порядок дій при появі симптомів захворювання, інформаційно-просвітницька робота з населенням;
  • проведення заходів для оперативного повернення громадянин України з-за кордону та поміщення таких осіб на карантин;
  • посилення охорони громадського порядку;
  • надання допомоги малозахищеним верствам населення із залученням працівників соціальних служб, громадських і волонтерських організацій.

Основними завданнями, що повинні виконуватися державною системою цивільного захисту під час режиму надзвичайної ситуації, є:

  • здійснення оповіщення органів управління та сил цивільного захисту, а також населення про виникнення надзвичайної ситуації та інформування його про дії в умовах такої ситуації;
  • утворення у разі потреби спеціальної комісії з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації;
  • здійснення постійного прогнозування масштабів можливих наслідків;
  • організація робіт з локалізації і ліквідації наслідків надзвичайної ситуації, залучення для цього необхідних сил і засобів;
  • організація та здійснення заходів щодо життєзабезпечення постраждалого населення;
  • організація та здійснення (у разі потреби) евакуаційних заходів;
  • організація і здійснення медичного захисту населення і територій від наслідків надзвичайної ситуації;
  • інформування органів управління цивільного захисту та населення про розвиток надзвичайної ситуації та заходи, що здійснюються.

Варто пам’ятати, що надзвичайна ситуація НЕ ДОРІВНЮЄ НАДЗВИЧАЙНОМУ СТАНУ.

Режим надзвичайної ситуації не обмежує конституційні права і свободи людей. В той час як надзвичайний стан є особливим правовим режимом та передбачає додаткові повноваження для органів влади, а також допускає тимчасове, обумовлене загрозою, обмеження у здійсненні конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Надзвичайний стан в Україні або в окремих її місцевостях вводиться Указом Президента України, який підлягає затвердженню Верховною Радою України протягом двох днів з моменту звернення Президента України.

Питання про введення надзвичайного стану в Україні подібно практиці багатьох європейських державах широко обговорювалося у ЗМІ представниками громадськості, вищими посадовими особами держави тощо. Станом на сьогодні таке рішення не прийнято, однак напружена ситуація із поширенням коронавірусу COVID-19 в межах країни, згодом може стати підставою для запровадження в Україні надзвичайного стану, а отже, ймовірного обмеження та звуження прав, свобод та законних інтересів осіб, гарантованих Конституцією України.