Will the Anti-Crisis Law Help Business During COVID-19?

31
03.2020
Ivan Kholondovych
managing partner LEGAL STRATEGY
 

30 березня 2020 року Верховна рада України у зв'язку запровадженням режиму надзвичайної ситуації на всій території України та поширенням коронавірусу прийняла «антикризовий закон» (законопроект № 3275 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв'язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-2019)».Чи насправді даний прийнятий закон є таким антикризовим, що може врятувати економіку України та громадян України від зубожіння? Спробуємо коротко розібратися.

 Зміни до Податкового кодексу України

В частині збільшення річних обігових лімітів підприємців 1-ї, 2-ї та 3-ї «спрощених» груп оподаткування.

Вказані зміни навряд чи підтримають підприємців, оскільки розмір грошового обігу останніх в умовах карантину навряд чи збільшиться, а податок з загальної суми у 5% все-таки потрібно буде сплатити за звітний період. Доцільним було б зменшити відсоток оподаткування, а розмір грошового обігу і так зменшився, тому нагальної потреби у його збільшення немає.

На період дії карантину на всій території України звільняються від оподаткування ПДВ операції з ввезення на митну територію України, та з постачання на митній території України товарів (в тому числі лікарських засобів, медичних виробів та/або медичного обладнання), необхідних для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19).

Зміни в цій частині є виключно позитивними для боротьби з коронавірусною хворобою, але за умови відсутності маніпуляцій з цінами в аптеках на ці категорії товарів. Оскільки на даний час ми спостерігаємо значне підвищення ціни на елементарні засобі індивідуального захисту. Інше питання, щоб звільнення від сплати ПДВ вплинуло на кінцеву вартість споживача, ціну за яку він платить постачальнику (держава, громадянин). Мабуть доцільним було б встановити межі цін на дані лікарські засоби, медичних виробів та/або медичного обладнання та/або посилити антимонопольний контроль у цьому напрямку.

Не нараховується та не сплачується за період з 1 березня по 31 березня 2020 року плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, та використовуються ними в господарській діяльності.

Виключно позитивний момент, але звільнення від сплати даного виду податку запроваджено тільки на березень 2020 року, але ми розуміємо, що карантин продовжено вже до 24.04 та прогнозовано, що буде продовжено;

Надано органам місцевого самоврядування у 2020 році право прийняття рішення про внесення змін до прийнятого, рішення про встановлення місцевих податків та/або зборів   щодо зменшення ставок   єдиного податку.

Позитивний момент для бізнесу за умови адекватних дій місцевої влади.

Зміни Митного кодексу України

До 30 червня 2020 року, звільняються від сплати ввізного мита товари (в тому числі лікарські засоби, медичні вироби, медичне обладнання), необхідні для виконання заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню, локалізацію та ліквідацію спалахів, епідемій та пандемій коронавірусної хвороби (COVID-19), перелік яких визначено Кабінетом Міністрів України, митне оформлення товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, здійснюється першочергово; плата за виконання митних формальностей поза місцем розташування митних органів або поза робочим часом, установленим для них, щодо товарів, зазначених в абзаці другому цього пункту, не справляється».

Зміни в цій частині є виключно позитивними для боротьби з коронавірусною хворобою, але чи не буде маніпуляцій з ціною в роздрібній мережі та чи знизиться закупівельна ціна держави на дані товари Переліку у приватних підприємствах? чи не покладуть підприємці «вивільнені» грошові кошти, що отримані в результаті запровадження таких змін у «свої кишені».

Зміни до Господарського кодексу України, Сімейного кодексу України, в частині строків

Зміни до Цивільного Кодексу України

Забороняється підвищення процентної ставки за кредитним договором; розмір плати за користування нерухомим майном (його частиною) не може перевищувати сукупного обсягу витрат, які наймодавець здійснив або зобов’язаний здійснити для внесення плати за землю, сплати податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, сплати вартості комунальних послуг впродовж періоду дії відповідних заходів.

Внесено зміни щодо заборони підвищення відсоткової ставки, але змін в частині відтермінування плати за кредитами та/чи допомоги суб’єктам господарювання наразі не прийнято.

Зміни до Закону України "Про зайнятість населення".

 Прийнято зміни в частині допомоги по частковому безробіттю, а саме розширено випадки допомоги при частковому безробіттю, однак ускладнено порядок її отримання у територіальному органі зайнятості, що прогнозовано зумовить відсутність таких звернень за допомогою.

Зміни до Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального».

Внесено зміни в частині звільнення до 31 травня 2020 року для виробників лікарських засобів, що здійснюють виробництво дезінфекційних засобів з використанням спирту етилового, акцизний податок з якого справляється за ставкою 0 гривень за 1 літр 100-відсоткового спирту.

Зміни до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям».

Строк виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім’ям, яким вона була призначена раніше, продовжується без подання необхідних документів на період здійснення карантинних заходів. Позитивний момент в частині звільнення від явки до відповідних органів соціального забезпечення для подання підтверджуючих документів щодо необхідності нарахувань.

Крім того, прийнято ряд інших законодавчих змін, що в цілому не пливають на стан справ у сфері економіки та матеріальний стан українців.

Підсумовуючи викладене, можна зауважити що цей «антикризовий» закон навряд чи можна вважати комплексним рішенням, яке рятує економіку держави та стабілізує матеріальний стан громадян України. Прийняття вказаних законодавчих змін покращить виключно фінансовий та матеріальний стан продавців лікарських засобів, медичних виробів та медичного обладнання. Але якщо це полегшить доступ громадян до самих необхідних зараз медичних товарів, то це вже позитивно.